. .

LB fade [100 byte]DB fade [222 byte]LB fade [100 byte]DB fade [222 byte]LB fade [100 byte]

Startsidan

Trance mode
Hemligheter
Walkthrough
Strategier
Karaktärer
Abilities
Nybörjare
Eidolons
Chocobos
Kortspel
Minispel
Fiender
Bossar
Magier
Kartor
Städer
Status
Humor
Fusk


Vapen
Armors
Add-Ons
Arm Gears
Head Gears


Ladda hem
Bilder
Musik


Support


[ L ö s n i n g a r ]

Här kan du läsa om hur du snabbt, och rätt, löser diverse svårigheter i spelet. Minispel, hemligheter, Chocobo och Tetra Master relaterade sakers lösningar tas inte upp på denna sida.



[ Minispel del 1 ] [ Minispel del 2 ] [ Hemligheter ] [ Snabb-lösningar ]

[ Fusk ] [ Tips och knep ]


BEORDRA PLUTO-SOLDATERNA »
Tidigt på skiva tre så kommer Dagger att få beordra PLUTO-soldaterna till vad de ska göra för att försvara sitt kära Alexandria mot inkräktare. Steiner och Beatrix står och tittar på. Om du kommenderar dem rätt så får du en bättre belöning än annars utav Beatrix. Här nedan så står det vilka som ska göra vad för att få rätt.

1 rätt = 1 Hi-Potion
2 rätt = 1 Elixir
4 rätt = 1 Angel Earrings

Info = Blutzen & Kohel
Kanonerna = Dojebon & Mullenkedheim
Skaffa hjälp = Breireicht & Laudo
Byborna = Weimar & Haagen


CID VILL HA POTIONS »
I ett läge i spelet, en bit in på skiva 3 (i Lindblum, efter Alexandria striden) så vill Cid att du ska hämta en massa saker, Potions, för att försöka göra en dryck som kanske kan bota honom, så han slipper vara en ful Oglop. Här nedan står det vad du ska ha, och vart du finner dem.

5 Unusual Potion
2 Beautiful Potion
3 Strange Potion

5 Unusual Potions:
Åk ner med hissen, lämna slottet och ta lufttaxin till Theater District. Väl ute ur stationen så träffar du på paret du mötte i Burmecia, de som höll på att få en staty över sig. Nu har de en massa ungar som du får hälsa på. När de är klara så kan du fortsätta ner för trappan. Prata med Tantalus bröderna så frågar Zidane Cinna om denna Potion, och får fem stycken.

3 Strange Potions:
Spring tillbaka upp för trappan här i Theater District och in i huset till höger. Där inne står en konstnär. Prata med honom så säger han att du får ta det du söker om du hittar det i hans hus. Kolla längst till vänster vid ett bord (ej i kistan) så ligger 3 Strange Potions.

2 Beautiful Potions:
Ta lufttaxin direkt till Business District och spring upp till torget där de säljer en massa saker, alltså har alla affärer. Ovanför fontänen, till höger, så står tre personer. Prata med kvinnan i vitt, hon som ägde Item affären, så ger hon dig 2 Beautiful Potions.

Nu kan du återvända till Cid och ge dessa saker till honom så kan de testa om det fungerar. Skyll inte på mig om det skulle gå fel ;)


GRODAN, MONSTRET I BUREN OCH TIMGLASET »
När ni alla har kommit till Kujas Desert Palace på skiva 3 så kommer Cid att få rädda alla de som är instängda i cellerna, efter att du är klar med Zidane och de andra i Oeilvert.
Cid är i rummet med timglaset samt en bur, med ett monster i. På buren hänger nyckeln och så länge monstret tittar bort så är det fritt fram, men vänder han sig om så blir Cid rädd och börjar om från början. Du har dock inte all tid i världen på dig, på sex minuter ska du bli klar, med allt. Men om tiden skulle ta slut innan du är helt klar så blir det inte Game Over utan du får börja om från början, igen, med full tid.

Använd Cirkel knappen för att smyga dig fram nån millimeter då monstret inte tittar. Tryck som en galning på knappen då han tittar bort, tänk på att hålla koll på monstret, inte Cid eller nåt annat. Så fort monstret börjar vrida sig om ska du släppa knappen, tills han vänt sig helt om igen. Men ibland är han snabb tillbaka och tittar, så var på din vakt. När du kommit nästan ända fram så hoppar Cid fram och tar nyckeln. Han hoppar sedan åt sidan för att lösa nästa uppgift.

Cid ska nu placera tre vikter, utav sammanlagt fyra, på en våg för att kunna komma upp till timglaset, använda nyckeln och frige sina kamrater i cellerna. Från höger till vänster så är vikterna (bonde-pjäs i schack) gjorda av trä, lera sten och sist av järn. Detta vet du inte fören du har undersökt dem. Den rätta kombinationen som du ska placera på vågen är "CLAY - STONE - IRON", alltså alternativ 4, lera, sten och järn. Nu så kommer du upp till timglaset och kan rädda dina kompisar.


TÄND LJUSEN I DESERT PALACE »
Strax efter Cids bravader med timglaset och monstret så ska du ge dig ut i slottet. Där ska du tända en massa ljus för att komma vidare, och detta kan vara svårt så här skriver jag kort en lista över alla ljus samt hur du ska tända de två sista ljusen. De nedan står i ordning allt eftersom du går vidare i slottet.

Sammanlagt: 26 ljus
Första hallen med två statyer och en trappa: 1
Upp för glastrappan i andra hallen: 1
På de tre sammansatta balkongerna med ängelstatyerna: 9
I det runda rummet med en trappa längst bort till vänster: 1
Andra långa smala hallen med några trappor: 1
I biblioteket: 4
Längs smal gång utanför bibblan: 2
Utanför bibliotekets sista port: 1
Sista rummet: 5 (här ska dock ej alla tändas, läs mer nedan)
Uppe för den sista länga trappan: 1

I sista rummet, som det står ovan, så finns det fem ljus. Men du ska tända dem på ett speciellt sätt för att kunna komma vidare härifrån. Läs på skylten under varje staty på väggen för att få reda på vilken som är himmel respektive helvete statyn (men detta är onödigt då bådas högra ljus, bara, ska tändas).
Himlen: HÖGER ljus TÄNT
Helvetet: HÖGER ljus TÄNT
Nu så kommer en trappa fram så att du kan fortsätta.


LJUSETS SAL I PANDEMONIUM »
Mot slutet av skiva 3 så kommer ni att besöka en plats kallade Pandemonium. Efter att Zidanes kompisar hjälpt honom och de ska därifrån så kommer de att stöta på ett stort rum fyllt med små pelare. Tryck på knappen på panelen högst upp till höger, där du kom in i rummet. Då tänds alla ljus och en bro sträcks ut till nästa byggnad, som annars ej kunde nås. Du får 30 sekunder på dig innan bron försvinner. Om du kommer nära ett ljus så hamnar du i strid med ett monster, och tiden lär sannolikt ta slut. Ett tips är att stå helt still då du är nära ett ljus, du hinner gott och väl bara du inte behöver slåss mot en fiende. Tryck på knappen i början igen så får du börja om igen, med 30 nya sekunder.

Kolla min lilla karta här under för att se hur du ska gå, och vilka ljus som lyser samt i vilken ordning. Varje liten ruta representerar hela rummet, en ruta för varje kombination av tända och släckta ljus. Varje kombination lyser i cirka 2-3 sekunder innan de släcks. Varje X är ett TÄNT ljus, varje O är ett SLÄCKT ljus. Den röda linjen är den väg du ska gå då den gällande kombinationen lyser, stanna sedan och vänta på nästa kombination och fortsätt så tills du är klar. Ljusblått streck är den väg du redan gått. Jag la till två extra rutor ifall du inte hinner med på det som streckats ut på kartan. Alla rutorna är nummererade, från överst till vänster till nederst till höger.

X = tänt ljus, O = släckt ljus. Rött = gå så nu, Ljusblått = väg du gått.





Tillbaks till toppen upp