. .

LB fade [100 byte]DB fade [222 byte]LB fade [100 byte]DB fade [222 byte]LB fade [100 byte]

Startsidan

Trance mode
Hemligheter
Walkthrough
Strategier
Karaktärer
Abilities
Nybörjare
Eidolons
Chocobos
Kortspel
Minispel
Fiender
Bossar
Magier
Kartor
Städer
Status
Humor
Fusk


Vapen
Armors
Add-Ons
Arm Gears
Head Gears


Ladda hem
Bilder
Musik


Support


[ T e t r a    M a s t e r ]

Första gången vi stötte på ett FF-kortspel var i Final Fantasy 8 men det hette Triple Triad. Det kortspelet ansågs dock aningen för invecklat så detta nya utvecklades. Visst många som spelar det fattar noll men det gäller bara att ha tålamod och lite tid. Här tänkte jag gå igenom allt från start. De enkla grunderna, korten, taktik osv.


Då så, då börjar vi! Först så ska jag gå igenom hur det funkar, vad allt betyder samt regler och sånt.

Steg 1: Lär dig menyerna
Gå in i menyn i spelet (TREKANT) och välj alternativet "Card" en bit ner på menyn. Här ser du ett fält med 10 gånger 10 rutor. Vissa är upptagna av kort. På vissa står det en siffra i nedre högra hörnet, det är antalet kort du har av det exemplaret om du har fler än ett. För att bläddra igenom dessa kort så tryck L1 och R1 till det kort du vill kolla på. Här kan du även se din Samlarlevel "Collector Lv", din status "Beginner - Master" samt vunna, förlorade och jämnt spelade matcher. Längst ner ser du även antal kort och antal olika sorters kort du har. Du kan bära med dig max 100 kort åt gången. Du tar bort kort genom att trycka på X då du markerat ett kort. Då du trycker på X så frågas du om du verkligen vill kasta kortet, tänk dig noga för först. Och kom ihåg att kort som har samma bild kan vara olika starka.

Steg 2: Vad står pilarna för
Okej, kolla på ett kort. Där ser du ett antal pilar. En pil kan peka åt ett av åtta olika håll. Detta kan man kalla för att kortet har "uppsikt" mot detta håll. Kortet kan anfalla ett annat eller försvara sig mot attacker då det har en pil där. Ju fler pilar desto bättre. Om du inte har en pil på en viss sida så kan du varken anfalla eller försvara dig där.

Steg 3: Bokstäver och siffror på kortet
Detta är lite klurigt, för ingen berättar egentligen för dig om vad detta betyder fören i slutet av spelet. Men jag ska lära dig, för det är viktigt att förstå detta!
Den första siffran motsvarar ditt "Attack-värde" alltså hur stark kortet är. Ju högre desto bättre. Värdena går från 0 upp till E (går enligt den hexadecimala tabellen: 0,1,2,3,4,5,6,7,8,9,A,B,C,D,E). Det bästa kortet är därmed FAFF då "A" är den starkasta attacktypen.
Det andra värdet är en bokstav, P, M, X eller A. Vad dessa betyder går jag in på senare. Men vi kallar dessa för attacktyp.
Den tredje och fjärde siffran är ditt försvar. Precis som med Attack-värdet så ska du ha högt här. Den tredje siffran är ditt fysiska försvar, detta används då kort med attacktypen "P" anfaller dig. Den fjärde och sista siffran är kortets magiska försvar som används då ett kort med attacktyp "M" anfaller dig.

Steg 4: Skaffa fler kort
Du kan skaffa nya kort genom att besegra fiender som tappar dem. Du kan hitta kort spridda över städerna, köpa eller få kort. Men det vanligaste sättet är att spela kort mot andra och vinna kort utav dem.

Steg 5: Vart spelar man kort
Först av allt så gå in till Kortmenyn (kolla steg 1) och kolla så att du har minst fem kort för annars kan du inte spela. Har du det så kan du sätta igång. De flesta spelar kort i FFIX, och de är olika bra. Gå bara fram till nån och tryck på Fyrkant istället för kryss. Om de spelar kort så frågar de om du vill spela ett parti, annars säger de bara det de skulle ha sagt om du tryckt på kryss. Välj Ja för att börja spela.

Steg 6: Din första match!
Nu kommer vi till det svåra, att få allt jag sagt att gå ihop och fungera i en match. Dock lär man sig massor av att bara prova spelet. Efter att ha startat en match så får du välja upp till fem kort. Jag föredrar kort med många pilar före starka kort. Efter att du bekräftat ditt val så börjar matchen med att 0 - 6 rutor, på det 16-rutiga (4 x 4) brädet, blockeras av stenar. Vanligast är att 5 rutor blockeras.
Efter detta singlas en slant om vem som ska börja. Blå är du, röd är motståndaren. Låt säga att motståndaren börjar och lägger ett kort i mitten. För att ta detta kort så måste du antingen spela ett kort som har en pil pekandes mot ett område där han inte har nån pil. I sådana fall blir kortet vänt och får din färg. Om motståndaren har en pil där din pil pekar så blir det en strid. Här kommer det kluriga för här slumpas det en massa. Svaga kort kan besegra starka kort. Låt säga att ditt kort har värden 1P01 och motståndaren har 0M01. Ditt kort attackerar så det kommer att anfalla med sin etta, som är först. Ditt korts attacktyp är "P" vilket betyder att motståndaren måste försvara sig med sin tredje siffra, noll. För slumpas några värden fram som korten startar på i denna strid, sen slumpas ytterligare ett värde fram som dras ifrån det första. Det är sen slutresultatet som avgör striden. Krångligt?
I slutet av striden så vinner den som har flest kort med sin färg ute. Alla måste ha spelat ut alla kort de har på hand. Den som vinner får välja ett av de kort denna vänt av motståndaren och ta till sin samling. Alltså om du inte vänt ett kort av motståndaren så kan du inte heller ta det vid vinst. Om du vänder alla motståndarens kort så blir det en "Perfect" och du får alla hans kort han spelade med. Händer detta mot dig så är det inte roligt. Spara gärna efter varje vunnen match.

Steg 7: Kombos i strid
Jag misstänker att hälften av er redan gett upp och resten läst om steg 6 en så där hundra gånger utan att fatta nåt. Men nu blir det svårare! Du har säkert sett en kombo i ett parti. Det är så att om du anfaller ett annat kort och besegrar det i en kortstrid, eller om du försvarar dig och vinner i en kortstrid, så kommer det nyvända kortet att vända ALLA kort som ligger emot dess pilar. Du kan då på ett enkelt sätt vända starka kort utan problem. Men kom ihåg att en kombo enbart utförs om det varit en kortstrid, inte annars. Det omvända kortet tar sen alla andra kort som dess pilar pekar emot utan strid och oavsett om dessa kort i sin tur har pilar emot det kortet. De kort som vänds av en kombo kommer inte att utföra ytterligare en kombo.
Kombos är sjukt kraftfulla, man kan vända upp till åtta kort med hjälp av en kombo, använd detta till din fördel när du spelar ut kort, men akta dig! Om du leder på 9 - 0 så kan ändå motståndaren vända allt med en kombo och vinna.

Steg 8: Korttyperna
Vi pratade om korttyper i steg tre. P är fysisk attack, M är magisk attack. Men sen har vi X och A. X är bättre än P och M men svagare än A. Om du har ett kort med ett X och anfaller (gäller ej vid försvar) ett annat så kollas vilket av motståndarkortets försvar som är svagast. Alltså magiskt eller fysiskt försvar (de sista siffrorna, läs steg tre om du glömt). Detta ger X-korten en stor fördel vid attack. A-korten då? Jo de är ännu bättre för de räknar även med motståndarens anfallsnummer. Om kortet som anfalls har 0PFF så kommer A-kortet att anfall mot hans nolla i attack. Du kan därför enkelt spöa defensiva kort med dina A-kort. Håll hårt i dessa!

Steg 9: Uppgradera korten
Du har säkert sett att dina kort ändrat sina värden. De kan ändra alla sina värden utom pilarna. Ett kort som vinner flera strider kan öka sin attackpoäng. Ett kort som lyckas försvara sig många gånger fysiskt kan höja sitt fysiska försvar osv. Dock kan de inte bli hur starka som helst.
Alla kort börjar med typerna P eller M. Varje gång du spelar med ett sådant kort så finns en chans på 75 att det kortet efter partiet blir ett X-kort. Om du sen spelar med ett X-kort så finns en chans på 200 att det blir ett A-kort. Det spelar ingen roll om korten vinner strider eller ens om du vinner partiet, det gäller bara att spela med dem.

Steg 10: Taktik och tips
Det finns i princip inte så mycket att säga här, men jag har några bra tips ni bör kunna. Först av allt så lär er spelet utan och innan, lär er hur det fungerar så att ni alltid har ett övertag hela tiden. Chansa aldrig (om du inte måste för att vinna) och underskatta aldrig en motståndare.
När du väljer kort så kan du antingen välja extremt starka kort eller bara svaga kort med många pilar. De starka korten kan vända i princip vilket kort som helst, samt försvara sig emot attacker. Men starka kort kan vändas lätt av en kombo. Om man blir inte glad om man förlorar ett starkt kort. Du kan också, som nämnt, köra med svaga kort med massa pilar. Ta nåt kort från första raden och resten från andra och tredje. Se till att ha massa pilar på de klena korten samt nåt A-kort. Spela ut ditt svagaste kort så att motståndaren kan ta det. Sen kan du i din tur vända ditt svaga kort med ett starkare kort och i en kombo få alla motståndarens kort. Detta kan gå fram och tillbaka, ni turas om att vända det svaga kortet. Men passa dig så att motståndaren INTE gör den sista kombon med hjälp av ditt kort, för då kan du lätt förlora. Så med andra ord, spela med några svaga offerkort och sen några starka för att få in smaskiga kombos.

Steg 11: Bli bäst!
Nu kan du det mesta om detta kortspel. Men du kanske vill komma längre, och hur gör man då? Din ranking ökas med olika poäng per kort. Detta baseras på detta sätt: 15 poäng för varje nytt kort som har en unik uppsättning med pilar. Du får även 1 poäng extra för varje X-kort samt 2 poäng extra för varje A-kort. För att uppnå maxpoängen på 1700 så måste du därför ha ett av alla kort, alla ska vara A-kort och alla ska ha en unik uppsättning med pilar. Vad menas då med en unik uppsättning pilar? Jo att sättet som pilarna är lagda på ett kort ej upprepas på något att i din samling. Det låter svårt men det finns exakt 256 olika kombinationer och du ska ha 100 av dessa.
Du kanske inte bryr dig om din collector level utan bara vill vinna fler och bättre kort. Då kan jag ge dig tips på bra ställen att leta. Försök ta dig till slutet av spelet för då kommer du åt alla godbitar. Bege dig till sista stället Memoria. På vissa platser så verkar det ligga nåt med Zidane tittar bara upp i luften. Tryck här Fyrkant för att utmana ett kortspöke. Dessa spelar med extremt bra kort, så spara innan och satsa allt på att vinna och spara sen direkt efter vinst. Det finns fem sådana kortspöken i Memoria, och i slutet av Memoria så kan du teleportera ut dig igen. Du kan även besöka Treno och kortstadiumet och utmana spelarna där för att få tag i många bra kort. Gör även ett besök i Daguerreo och gå till höger till ett rum med vatten och en hiss. Till vänster står en man, han spelar med alla typer av luftskepps-kort. Du får även många bra kort genom att utföra Chocobo-minispelet, läs mer om det på Chocobo-sidan.




Tillbaks till toppen upp