Guiden  v2.0
Skiva 1 del 7, 'Plan C (hur många finns det egentligen?)'

På besök i Galbadian Garden.
Kuta nu in i Galbadian Garden för att få se en FMV. Kuta in här ända tills du når svängdörrarna in. Låt Quistis gå och förklara situationen, följ efter henne. Nästa plats du når är själva huvudrummet, mitten, här finns en Save Point till höger om ingången.
Du ska nu fortsätta, i mitten av detta rum (main hall) så finns det en dold Draw Point mitt i det gula ljuset, vidare till nästa del där du kommer att se ett trapphus till höger som du ska upp för. Ta dig sedan in igenom dörren närmast dig på väggen närmast skärmen. Här så ska ni prata en del så kommer snart Quistis tillbaka till er, hon berättar att Balamb Garden ej hålls ansvarigt för attacken mot presidenten och att Seifer straffades istället, med avrättning.

Gå nu runt och prata med Rinoa och sedan lite med de andra, sedan lämnar Squall rummet argt. Ta dig till Main Hall så kommer Raijin och Fujin att stoppa dig med order från Cid. När de dragit så stick mot Front Gate, och prata med Qustis som står längs vägen, för att träffa Galbadian Gardens chef, Martine, samt er nye partner Irvine.
Prata med Rinoa där så ser ni att chefen kommer. Han ger er era nya order från båda Gardens som går ut på att ni ska mörda freds ambassadören Edea, häxan. Hon ska skjutas med prickskytte gevär från långt avstånd på plats under hennes parad i Deling City. Eftersom ingen utav er är nån direkt prickskytt så får ni en prickskytt vid namn Irvine Kinneas med er.
När Martine lämnat platsen så bör ni göra det samma, prata med Irvine och Selphie för att gå igenom uppdraget och forma ett party. Antingen går du med på Irvines förslag eller formar ett eget. Nu går de igenom valet SWITCH i menyn.


Mot huvudstaden.
Lämna sedan Galbadian Garden och bege er till tågstationen sydväst om Galbadian Garden där ni ska ta tåget. Köp biljetter för 3.000, av konduktören vid tåget, till Deling city. Där så öppnar Squall dörren och Selphie kutar in, gå mot utgången så kommer de andra in i tåget. Gå och prata med Selphie när Irvine stuckit dit så drar han igen. Spring sedan tillbaka efter att ha pratat med Selphie så stöter Irvine på Rinoa. Efter att Zell blivit förbannad och slagit i golvet så är snart tåget framme.

Lämna sedan tåget i Deling city och stationen. När du kommer till en stor asfalterad plats så ser du en man stå vid räcket. På asfalten bredvid står 08 målat. Här så kan du hoppa på en buss för att komma till Caraway, det är helt gratis. När bussen stannat helt så prata med mannen som står där så får ni åka med. Gå sedan av vid nästa hållplats genom att trycka på A. Vill du inte åka buss så ska du bara följa vägen åt vänster två gånger.

Efter att ha kommit hit så tala med vakten som står en bit in på en gång till höger och be om att få tala med Caraway. Han ber er att göra ett test för att ni ska få komma in, ni ska ta reda på vad den försvunna elevens ID nummer är genom att hitta hans vapen i Tomb of the Unknown King. Du får en karta av mannen gratis fast om du vill så kan du köpa några extra saker till utav honom. Det ena är en markör som visar vart du är på kartan, den kostar 5.000 fast köper du den så går din SeeD rank ner med 1, denna sak behövs egentligen inte bara du förstår hur kartan fungerar. Du kan också köpa tips utav honom för 3.000 fast de är bara onödiga.


"Tomb of the unknown King".
Lämna nu hela staden och bege er österut på den lilla udden, i slutet på den så finns graven. Här så har du en Draw Point till vänster och en Save Point till höger. Gå in i graven så får du snart se ett svärd ligga på marken, undersök det så får du ett tal från 001 (1) till 199, detta är koden som du ska säga till mannen utanför Caraways hus (talet slumpas fram varje gång).

Karta över "Tomb of the unknown King" med alla platser.


GROTT LABYRINTEN
Denna grotta kan bli lite krånglig att ta sig igenom om man inte förstår den, även om man har kartan. Har du köpt markören för 5.000 gil av mannen så kan du hela tiden se vart du är så det gör saken lättare. Fast denna mini-guide är för de som är riktigt modiga och duktiga som inte köper på sig fusk prylar.
I vanliga fall så vänder du gubben efter riktningarna på bildskärmen fast här är det tvärt om, bilderna vrids efter din riktning. Om du går åt vänster vid andra vägskälet så ska du rakt fram för att fortsätta åt vänster enligt kartan. Om du orienterat nån gång på skolan eller använt di utav kartor så vet du att toppen av kartan (eller dit pilen åt norr pekar) alltid ska peka åt det hållat. Så vrider du dig så ska du fortfarande hålla kartan åt norr. Detta kanske låter lite invecklat för er som inte har en susning på orientering och kartor.
Tänk så här: Om du går åt ett håll och sedan vill fortsätta åt det hållet så ska du gå framåt. Vänster, fram, fram är samma sak som Vänster, vänster, vänster på kartan. Tänk på detta hela tiden så ska det nog gå lite lättare för dig. Skulle du gå vilse så håll in SELECT (för att visa kartan) och tryck A för att komma till början utav grottan fast din SeeD level går ner med 1.
Fast du ska inte lämna grottan än, det finns nämligen en ny GF här inne, Brothers. Följ min karta så ser du vart man ska gå. Gå till den östra kammaren och undersök statyn. Detta är en av bröderna Brothers som du nu kommer att få slåss emot.

SACRED
Ingen bild
HP: 1.778 LV: 11 AP: 20 GF: -
WEAK: Poison, Wind (???, Grashaboras, Aero, Tornado, Pandemona)
STRONG: Earth gör 0 i skada.
ABSORB: -
ATTACKER: Regen (sig själv), Klubban -80-90.
DRAW: Shell, Protect, Berserk, Life.
ITEMS: G-Hi-Potion.
TAKTIK:
Kasta bara dina GFs. Efter att jag hade kastat både Shiva och Quezacotl på honom boostade till 180-190 så hade han fått cirka 3.000 i skada vilket var mer än nog för att han skulle sticka. Ibland så händer det att han sticker innan hans HP når 0 för att du gör mycket skada på honom och då får du ingenting utav honom.

Efter striden flyr Sacred och stenen han stod på åker upp. Gå nu till den norra och sedan den västra kammaren där stenarna i vägen nu åkt ner en bit i marken. I varje kammare så ska du aktivera vattnet. I den norra kammaren så finns det en Draw Point till vänster. Dra i kedjan på stenen från sidan så forsar vattnet förbi. I den västra kammaren så finns det en dold Draw Point i högra hörnet. Dra bort spärren som sitter mellan kugghjulen så börjar de snurra. Nästa hållplats är mitten där en bro fällts ut från söder till norr, kom söderifrån för att passera bron och där möta de båda bröderna för strid.

SACRED
Ingen bild
HP: 1.778, 2.660 LV: 11, 16 AP: - GF: -
WEAK: Poison, Wind (???, Grashaboras, Aero, Tornado, Pandemona).
STRONG: Earth gör 0 i skada.
ABSORB: -
ATTACKER: Klubba -130-140, "Mad Cow Special" -290-320 (alla) (båda).
DRAW: Shell, Protect, Berserk, Life.
ITEMS: -
TAKTIK:
Kasta "Float" på dem så får de inte liv hela tiden, de återfår bara HP när de står på marken. Blås sedan snabbt på med alla dina GFs, boosta upp dem över 150 så gör de mycket skada. Siren och Diablos fungerar dock inte så bra.

MINOTAUR
Ingen bild
HP: 3.375, 3.630 LV: 15, 16 AP: 40 GF: Brothers
WEAK: Poison, Wind (???, Grashaboras, Aero, Tornado, Pandemona).
STRONG: -
ABSORB: Earth (Quake, Earthquake, Brothers).
ATTACKER: Klubba -170-220, "Mad Cow Special" -290-320 (alla) (båda), "Mover" -120-140 (alla).
DRAW: Shell, Berserk, Protect, Double.
ITEMS: G-Hi_Potion, G-Returner, Sacred's Card.
TAKTIK:
Samma som på hans bror, Sacred, fast du bör akta dig mest för denna boss för att hans attacker är farliga. Glöm inte Float eftersom Minotaur får över 300-350 HP varje gång utav sin markkontakt.


Uppdraget slutfört, besök General Caraway.
Efter att ha besegrat dem så öppnas graven och den okände Kungen uppenbarar sig, han försvinner fast ger er Minotaur Card innan han gör det. Lämna nu platsen (du kommer väl ihåg eller skrev upp ID numret från svärdet, annars kan du kolla en gång till innan du lämnar platsen). Om du inte hittar ut så håll in Select för att visa kartan och tryck på A för att rymma från grottan, din SeeD level sänks då med 1.
Tillbaka hos mannen utanför huset så säg att du vill ge honom svaret, först ger du honom entalet, sedan tiotalet och sist hundratalet.
Exempel: Om du fick 129 så mata in 9, sedan 2 och sist 1. Fick du 97 så mata först in 7, sedan 9 och sist 0 (eftersom att det inte fanns nåt hundratal med där). Fick du 2 så mata in 2, sedan 0 och sist 0 igen. Fick du 100 så blir det 0, sedan 0 och sist 1. Förstår du nu hur det fungerar? Bra.

Följ vakten till Caraways hus, det finns en Save Point utanför, och gå in där. Prata Rinoa så sticker hon iväg för att hämta Caraway, hennes fader.

Nu kommer nu att gå igenom planen rent praktiskt och vart alla ska vara samt hur allt ska gå till. Han kommer att visa er vart Gate team och Sniper team ska stå och vad de ska göra. Efter detta så kan du antingen utforska staden och handla lite med mera eller gå direkt tillbaka till Caraways bostad för att påbörja uppdraget. Här så formas de olika 'Teamen'. Du styr nu Quistis som bör försöka att lämna rummet som då stoppas utav en infarandes Rinoa. Rinoa har sin egen lilla plan, att använda ett speciellt föremål för att minska häxans krafter, Quistis skäller då ut henne och lämnar rummet.
Som Squall och Irvine så står ni utanför huset med Caraway som ni nu ska följa, det andra laget kommer strax ut ur huset. Följ Caraway tills det att ni når den Triumf bågen-liknande saken i mitten av staden (Originalet finns i Paris i Frankrike, "Arc de Triumph"). Här så ska du prata med Caraway så visar han in Quistis och de andra i tornet, följ sedan honom till platsen där Squall och Irvine ska vara. Efter detta så går Caraway hem till sig. Quistis pratar nu om att hon måste be Rinoa om förlåtelse för att hon skällde ut henne förut. Hon och de andra två lämnar platsen och du ska styra dem tillbaka till General Caraways hus. Gå in i huset så får du se när Caraway pratar med sin dotter som vill att han ska gå. Då sätts det automatiska låset igång på dörren och Rinoa smiter ut innan dörren stängs. Olyckligtvis så hinder Quistis och de andra också innan dörren stängs, fast de hinner in i rummet där ingen Rinoa finns och dörren blir låst.


[ Föregående del | Huvudsidan | Nästa del ]


Site graphics, layout, text and parts of this site is ©opyright to <=- The Final Fantasy VIII Universe -=>
2000. Unauthorized reproduction or use of content on this site is prohibited. Squaresoft ® and
Final Fantasy, are registered trademarks of Square Co, Ltd.