Guiden  v2.0
Skiva 1 del 1, 'Detta är bara början'

Man får kämpa hårt för att kunna bli en medlem utav SeeD...
Efter att ha sett introt så vet du att Seifer och Squall slogs med svärd och Squall skadades. Det var bara träning fast Squall, och även Seifer, fick ett snitt i pannan och vaknar upp i sjukrummet med doktor Kadowaki. Quistis kommer in och pratar lite, sedan för hon dig till klassrummet där Seifer sitter. Efter lektionens slut så kan du undersöka platsen du satt vid för att kolla på en dator. Där kan du lära dig diverse saker om strid, Guardian Force och Junctioning med mera. Detta behöver du inte göra nu då Quistis lär dig allt detta allt eftersom du kan börja använda dem. Gå istället in på det översta valet markerat "NEW" så får du dina två första Guardian Forces Quezacotl och Shiva.
Gå nu och prata med Quistis, hon vill att du möter henne vid utgången av Garden så att du ska få göra ett fältprov du missade medan du låg på sjukan. Gå nu ut ur klassrummet och ner och första till höger så kommer en flicka, Selphie Tilmitt, att kuta in i dig. Du får välja om du ska visa henne runt eller om du hinner. Visa henne runt för då lär du dig vart allt på Balamb Garden finns. Gå till höger med henne och prata med mannen där för att få 7 stycken kort hur man spelar finner du på Kortsidan. Åk ner med hissen och visa henne tavlan över Balamb Garden. Fortsätt mot skärmen, en Save Point finns till vänster hör. En Save Point består av ett slags klot i mitten med fyra pilar på med ringar som snurrar runt det.

ATT SPARA
För att spara så går du på denna Save Point så kommer en liten skylt upp. Då kan du ta fram din meny (Cirkel i standardinställningarna) och där flytta pekaren ända ner till "SAVE" längst ner och trycka på (Kryss i standardinställningarna) för att komma till en meny där du ska välja minneskort. Det som lyser vitt kan du använda det andra som lyser grått betyder att den porten inte har nåt minneskort insatt. Välj minneskort och sedan ska du välja plats på minneskortet att spara på, där det står "Unused block" så kan du spara fast de mörkgråa som det står "Used block" på är upptagna av andra spel. När du valt plats att spara på så tryck (Kryss i standardinställningarna) för att spara. Nu har allt du gjort och allt du har sparats, på sparningsrutan ser du vem/vilka du kör med samt ledarens level (den längst upp/vänster i placeringen), skivans nummer, tid, pengar samt plats i spelet.

Nu så har du lärt dig hur man sparar och kan fortsätta vidare mot skärmen. Fortsätt mot skärmen ända tills det att du när grindarna ut. Ta den längst till höger med ett blått ljus på framsidan och gå vidare. Spring nu förbi denna bildskärm också, en man brukar stå här till vänster vid räcket som du kan spela kort med fast han är svår att slå med de kort du har nu.

SPELA KORT
Detta är ett av de största nöjena med FF8, ett litet spel man kan pyssla med när man inte orkar hålla på med att rädda världen och fagra damer. För att spela med nån så krävs det att du har minst 5 kort samt ett den du ska spela med kan spela. Istället för att trycka X när du pratar med nån så ska du trycka [] för att fråga om denne vill spela kort. Kan personen inte spela kort så dyker bara den vanliga texten upp samma som om du tryckt X. Kan personen spela kort så välj YES och sedan får du se spelplanen samt reglerna. Välj YES om du accepterar reglerna, väljer du NO så avbryts kortspelet och du är tillbaka till det vanliga. Mer om kort och regler finns på KORTSIDAN.

Fortsätt mot skärmen och ner för trapporna och vidare. På denna bildskärm så ser du nåt som ser ut som rosa strålar som rör sig, detta är en Draw Point.

DRAW POINT
För att dra magi ut ur en Draw Point så måste du först ha kommandot "DRAW" utrustat på nån utav dina gubbar, bara de som har "DRAW" kan dra magi ur denna Draw Point. Utrusta en G.F. (Guardian Force), gå in på "JUNCTION" i menyn, välj Squall och sedan "JUNCTION" där inne. Välj GF och ta Quezacotl samt Shiva och utrusta dem. Tryck O och välj nu vilka "ABILITIES" du vill ha, ta först DRAW sedan GF och ITEM, ATTACK kommandot är alla utrustade med. Gå ut ur hela meny systemet och gå fram till Draw Pointen och tryck X och välj om du vill tömma den eller inte, välj vem som ska dra magierna. Efter detta så är denna Draw Point tömd och du ser i en ruta högst upp på skärmen vad du fick och antalet (minst 1, högst ? jag har fått 15 som mest). Det kommer nu ta ett tag innan denna Draw Point kan användas igen.

Fortsätt nu vidare så kommer du snart fram till slutet av Balamb Garden och vid motorvägen så ser du Quistis. Prata med henne så lär hon dig utrusta GF och berättar vart ni ska. Se till att du har en GF på dig och en på henne och ta dig sedan ut på kartan. Tryck på SELECT för att visa de olika karttyperna (Jordglob, Liten, Stor, Ingen) och ta dig sedan öster ut och runt skogen och in i grottan där. Här så lär Quistis dig lite om "Magic junction" samt om ditt vapen och limit om du vill. Fortsätt sedan mot grottans ingång där två Garden Faculties står. Bestäm hur lång tid du vill ha på dig att klara grottan. Välj mellan 10, 20, 30 och 40 minuter. Det går att klara på 10 minuter om man är snabb flyr från alla fiender i grottan. Jag tycker att ni bör ta 30 så ska det vara ganska lugnt att ni klarar det, välj gärna 40 om ni hellre vill det fast det ger lite sämre betyg i SeeD betyget som du får reda på om nån timme.
Ta dig nu in i grottan och kuta förbi två bildskärmar och sedan dra uppåt. Vid en stor vägförgrening så finns det en Draw Point till höger, de andra vägarna är återvändsgränder så fortsätt uppåt. Innan du går in här så se till att både Squall och Quistis har en varsin GF utrustad och gå fram till Bossen IFRIT.
IFRIT
Ingen bild
HP: 1068 LV: 6 AP: 20 GF: Ifrit
WEAK: Ice (Shiva, Blizzard, Blizzara, Blizzaga)
STRONG: -
ABSORB: Fire (Ifrit, Fire, Fira, Firaga)
ATTACKER: "Impudent Humans" -150 på en, "Fire" -50-60 på en.
DRAW: X
ITEMS: Ifrit Card, G-Returner.
TAKTIK:
Kör på med Shiva som borde göra strax över 200-250 HP i skada på denna best. Kör även Quezacotl så kommer denna kille att vara grillad, jag menar fryst, inom kort.

Efter att ha besegrat honom så stannar tiden och Quistis lär dig lite om Elemental Defense. Ta dig ut ur grottan, du kan dock fortfarande möta fiender i grottan. Ta er sedan tillbaka till Balamb Garden där kommer hon visa hur man lär en GF nya saker. Du kommer sedan att bli ombedd av Quistis att gå och byta om till din uniform som finns i ditt rum. Du ska nu ta åt höger och springa in i nästa bildskärm, följ korridoren tills du lämnat denna för nästa bildskärm. Spring tills det att du kommer till en gång som går rakt norrut som är grå, läs på skylten till vänster om gången så ska det stå "DORMITORY" så kuta in där. Efter en stund så kommer du till ditt rum där du ska gå till sängen och byta om, du kan även spara här.

[ Föregående del | Huvudsidan | Nästa del ]


Site graphics, layout, text and parts of this site is ©opyright to <=- The Final Fantasy VIII Universe -=>
2000. Unauthorized reproduction or use of content on this site is prohibited. Squaresoft ® and
Final Fantasy, are registered trademarks of Square Co, Ltd.